In de Gloriosa

‘s-Graveland

De geschiedenis van ‘s-Graveland:1625 tot heden.

17-3-1625

Ontstaan ‘s-Graveland.

Een aantal rijke Amsterdamse kooplieden kreeg toestemming van de Staten van Holland om dit gebied te ontginnen.

1634

Cavel Conditien van ‘s- Graveland in Goyland

Dit document beschrijft de verdeling van het land verdeeld in 27 kavels van ongeveer 20 morgen (6 à 7 hectaren) groot.

Daarop werden landgoederen en buitenplaatsen zoals: Bantam, Boekesteyn, Gooilust, Hilverbeek, Land en Bosch, Jagtlust, Schaep en Burgh, Schoonoord, Spanderswoude, Sperwershof, Spiegelrust, Swaenenburgh en Trompenburgh gebouwd.

1644

Start van een veerdienst van Amsterdam naar ‘s-Graveland

De ‘s-Gravelandsevaart, waaraan de meeste huizen staan, was vroeger een belangrijke verbindingsroute tussen Amsterdam en Hilversum. Vervoer per schip werd vaak verkozen boven vervoer per rijtuig, omdat de weg bijna nergens verhard was. Deze vaart ligt langs het Noorder- en Zuidereinde.

1672 – 1673

Rampjaar

De Fransen richtten veel schade aan. Er werden huizen verwoest en mensen vermoord.

15-5-1887 tot 1-10-1923

De ‘s-Gravelandse Paardentram

In 1887 werd de ‘s-Gravelandsche Tramweg-Maatschappij opgericht om een dienst te onderhouden van Hilversum station naar ‘s-Graveland via de ‘s-Gravelandseweg en de Leeuwenlaan.

In 1922 werd de lijn vervangen door een busdienst.

1657-1658

‘s-Graveland krijgt een kerk

De Hervormde kerk aan het Noordereinde werd gebouwd naar ontwerp van Daniël Stalpaert.

1700-1850

Bouw van diverse buitenplaatsen.

1986

‘s-Graveland beschermd dorpsgezicht

1-1-1996

Gemeente ‘s-Graveland

Kortenhoef en Ankeveen worden toegevoegd aan de gemeente ‘s-Graveland.

1-1-2002

Gemeente Wijdemeren

Kortenhoef, ‘s-Graveland, Ankeveen, Loosdrecht en Nederhorst den Berg worden samengevoegd tot de gemeente Wijdemeren.

 Bronnen:

Albertus Perk

DBNL

Historische Kring Kortenhoef

Rijksmuseum