De geschiedenis van ‘s-Graveland:1625 tot heden.
17-3-1625
Ontstaan ‘s-Graveland.
Een aantal rijke Amsterdamse kooplieden kreeg toestemming van de Staten van Holland om dit gebied te ontginnen.
1634
Cavel Conditien van ‘s- Graveland in Goyland
Dit document beschrijft de verdeling van het land verdeeld in 27 kavels van ongeveer 20 morgen (6 à 7 hectaren) groot.
Daarop werden landgoederen en buitenplaatsen zoals: Bantam, Boekesteyn, Gooilust, Hilverbeek, Land en Bosch, Jagtlust, Schaep en Burgh, Schoonoord, Spanderswoude, Sperwershof, Spiegelrust, Swaenenburgh en Trompenburgh gebouwd.
1644
Start van een veerdienst van Amsterdam naar ‘s-Graveland
De ‘s-Gravelandsevaart, waaraan de meeste huizen staan, was vroeger een belangrijke verbindingsroute tussen Amsterdam en Hilversum. Vervoer per schip werd vaak verkozen boven vervoer per rijtuig, omdat de weg bijna nergens verhard was. Deze vaart ligt langs het Noorder- en Zuidereinde.
1672 – 1673
Rampjaar
De Fransen richtten veel schade aan. Er werden huizen verwoest en mensen vermoord.
15-5-1887 tot 1-10-1923
De ‘s-Gravelandse Paardentram
In 1887 werd de ‘s-Gravelandsche Tramweg-Maatschappij opgericht om een dienst te onderhouden van Hilversum station naar ‘s-Graveland via de ‘s-Gravelandseweg en de Leeuwenlaan.
In 1922 werd de lijn vervangen door een busdienst.
1657-1658

‘s-Graveland krijgt een kerk
De Hervormde kerk aan het Noordereinde werd gebouwd naar ontwerp van Daniël Stalpaert.
1700-1850
Bouw van diverse buitenplaatsen.
1986
‘s-Graveland beschermd dorpsgezicht
1-1-1996

Gemeente ‘s-Graveland
Kortenhoef en Ankeveen worden toegevoegd aan de gemeente ‘s-Graveland.
1-1-2002

Gemeente Wijdemeren
Kortenhoef, ‘s-Graveland, Ankeveen, Loosdrecht en Nederhorst den Berg worden samengevoegd tot de gemeente Wijdemeren.
Bronnen:
Albertus Perk
DBNL
Historische Kring Kortenhoef
Rijksmuseum